Benefity ve firmách by mohly a měly být nápaditější. A názor zaměstnanců je třeba zjišťovat průběžně

28srpna 2018
Fitness aktivity a zdravý životní styl patří mezi preferovanou oblast benefitů Titulek článku skrývá dvě z řady myšlenek, které zazněly na letním setkání Klubu zaměstnavatelů s hlavním tématem „Benefity a trendy v HR“, na kterém se ve středu 22. 8. v sídle společnosti Aon sešlo ke čtyřiceti zástupců významných zaměstnavatelů, převážně na vyšších, či nejvyšších HR pozicích. Diskuze v této sestavě byla intenzivní a inspirativní zároveň.
Úvodním tématem byl trend průběžného naslouchání zaměstnancům, kterému nahrává všeobecný rozvoj technologií a zařízení, přes která lze komunikovat. Všichni se shodují, že je zaměstnancům potřeba naslouchat častěji než 1 x za rok, ale v praxi firmy zatím spíš hledají řešení. Ukazuje se totiž, že samotné technologie problém nevyřeší a na cestě k “průběžnému dialogu” se zaměstnanci je potřebné se opřít o správnou metodiku toho na co, jak a kdy se nejlépe ptát. S nastavením správné strategie v této oblasti nejlépe pomůžou společnosti, které disponují nejen moderní technologií, ale i dlouholetým know-how v oblasti práce s lidmi. Jak uvedl Ján Debnár, HR konzultant, který téma za Aon představil: „Pokud od zaměstnanců očekáváme špičkový výkon analogický závodníkovi F1, klíčem k úspěchu není jen nejlepší vybavení, ale i tým koučů a expertů v zákulisí, kteří důkladně znají trať a nejlepší strategii. A samozřejmě, k zlepšování Vám nebude stačit měřit rychlost a čas pouze jednou za závod…“
Realita je zatím taková, že zatímco ve světě se podle výzkumů Aon ptá zaměstnanců častěji než jednou za rok 21 % zaměstnavatelů, v České republice je to pouhých 6 %. Prioritou následujících tří let bude posilování motivovanosti zaměstnanců, což uvádí 61 % dotazovaných firem, zatímco nábor dává do popředí jen 42 %. Hodně do popředí (59 %) staví firmy i HR marketing spolu s budováním HR brandu. Také většina účastníků klubového setkání se shodla, že udržení (retence) zaměstnanců je nyní strategickou prioritou, která se dostává do popředí i před nábor. A k tomu mohou kromě dalších nástrojů pomoci také benefity. Firmy neváhají jejich pomocí motivovat více zaměstnance s většími zásluhami s více odpracovanými roky zařazením věrnostních prvků do benefitového systému. Je to jedna z možností, aby zkušení a dlouholetí zaměstnanci nevyčítali právem managementu, že se větší pozornost věnuje novým zaměstnancům v náborech.
 
Benefity by měly být pestřejší
V České republice je podle výzkumu Aon spokojeno s nabídkou benefitů 49 % zaměstnanců. Vítaným a stále častěji požadovaným benefitem jsou různé formy flexibility v rámci pracovní doby, ať už možnost práce z domova, volno nad rámec dovolené pro krátká léčení či vyřizování administrativních záležitostí či dlouhodobější neplacené volno (sabbatical). To celkově souvisí s rostoucí preferencí zaměstnanců, aby pracovní a osobní život byl v lepší rovnováze.
V diskuzi zaznělo, že v porovnání se světem je nabídka benefitů v České republice stále poměrně konzervativní. Přesto však někteří zaměstnavatelé dokáží překvapit i méně tradičními benefity, jako jsou například ovocné dny pro zaměstnance, příspěvek na vánočního kapra, nebo dokonce jeho darování z kádě přímo ve firemním areálu, společné snídaně, volno na doprovod dětí do školy v první školní den či dodatečné dny volna na svatbu.
 
Některé benefity se už svým zastoupením přibližují hranici 100 %
 
FIREMNÍ AKCE 99 %
STRAVENKY 97 %
VZDĚLÁVÁNÍ 95 %
DOVOLENÁ NAVÍC 93 %
 
Dlouhodobě se potvrzuje důležitost komunikace, na co všechno mají zaměstnanci nárok, a kolik například činí roční vyčerpaný objem na každého z nich. Významným trendem je také důraz na flexibilitu při výběru balíčku benefitů, aby co nejlépe odpovídal potřebám zaměstnance a případně i jeho/její rodině. Z průzkumu vyplynulo, že systém s flexibilní nabídkou benefitů má zavedeno již 54 % firem. V porovnání s loňským rokem, kdy flexibilní benefity poskytovalo 41%, se jedná o jeden z nejvýznamnějších nárůstů.
Celkově je oblast nabídky benefitů dynamická, je třeba sledovat aktuální trendy v této oblasti a snažit se držet krok s trhem.  Zuzana Al Tajjarová, HR konzultantka ze společnosti Aon, říká: „Při nastavování systému benefitů je důležité mít jasně definovanou strategii a uvědomit si, čeho nabízenými benefity chceme dosáhnout a tomu přizpůsobit i výběr poskytovaných benefitů“.

Zdroj použitých dat: Aon Benefit Survey, databáze zaměstnaneckých průzkumů Aon

Patroni krajů

Praha a ČR

Plzeňský

Jihomoravský

Ústecký

Pardubický

novemcar-logo red-hat


AGC Automotive Czech a.s.

logo-o2-nove logo-penta doosan-logo logo-mng-nove


AGC Flat Glass Czech a.s. 

logo-foxconn
logo-vodafone logo-shape logo-agrotec

sbd-logo

logo-ks-kolbenschmidt

logo-kiekert
innogy-logo pivovary-logo-new

logo-brush

zebra-logo-k-1-nahled

Vysočina

Jihočeský

logo-skupina-cez logo-ceska-posta sony-logo-cmyk-300dpi-nahled zetor-logo-72dpi-nahled
unipetrol-logo logo-moneta-money-bank logo-ega

Moravskoslezský

Olomoucký

logo-rs

logo-mc-donalds logo-kkcg

Liberecký

arcelor logo-metso

motor-jikov-final-nahled

logo-veolia csg-rgb-1-nahled logo-jablotron bonatrans-logo-nahled 906326-10151483740322459-2012407327-o-nahled eon-logo

Středočeský

logo-precheza

Karlovarský

aero-logo

Zlínský

logo-kmv
logo-fatra witte-4c-nahled