Úspěšné střední školy umí využít spolupráci se zaměstnavateli a dobře komunikují s rodiči žáků

22listopadu 2017
Ředitelé škol na setkání v Ostravě s firmou innogy a Klubem zaměstnavatelů Dne 21.11. uspořádal v ostravském Clarion Congress hotelu Klub zaměstnavatelů ve spolupráci s innogy Česká republika workshop na téma: „Jak vést úspěšně střední školu“.
Sestava zástupců středních škol z Moravskoslezského kraje byla reprezentativní napříč obory, ale hlavně v diskuzi velmi konstruktivní a plná nápadů. Sešli se ředitelé elitních technických škol, a to jak strojírenských, elektrotechnických či stavebních. V pozadí nezůstaly ani přední obchodní akademie doplněné o obory jako je třeba logistika.

Úspěšné střední školy dokážou výborně doplňovat podporu ze strany zřizovatelů aktivní komunikací se zaměstnavateli a získávají od nich nejen finanční podporu, ale často i cennější formy spolupráce v podobě výuky žáků zkušenými odborníky z firem, nebo naopak možnost vyslání učitelů na praxi do firem kvůli sledování aktuálních trendů.

Přehled výhod spolupráce škol a zaměstnavatelů

  • Stipendia pro žáky a finanční podpora škol firmami jako základ.
  • Materiální podpora v podobě použitých, ale stále funkčních zařízení, a to jak kancelářského typu (počítače, tiskárny, monitory), tak výrobních strojů, nebo zbytkový materiál pro výuku.
  • Praxe žáků, kontrola jejich náplně práce a garance jejich odborného rozvoje.
  • Praxe učitelů ve firmách, kteří tak mají možnost seznámit se s aktuálními technologiemi oproti často zastaralým strojům používaných ve školách.
  • Společný marketing zacílený na základní školy, rodiče a zřizovatele v rámci regionu. Škola z toho těží zájem budoucích žáků, firma zase oslovení rodičů a za několik let také loajální uchazeče o zaměstnání po skončení studia.

TIP ŘEDITELŮ ŠKOL

Menší firmy si žáků na praxi často více cení a dokáží jim věnovat potřebnou pozornost. Ideální je také, když se rodič žáka podílí na výběru praxe.

V komunikaci mají školy ještě stále rezervy. A nemusí jít o velké náklady!

Rezervy škol jsou patrné v komunikaci přes vlastní weby a sociální sítě. Zástupci s pokročilejším řešením se neváhali podělit o dobré zkušenosti a svá řešení ostatním předvedli i se statistikami výsledků. Rozšíření možností účastníkům přiblížil zakladatel společnosti eBRÁNA poskytující služby vývoje webu a souvisejícího digitálního marketingu Jiří Janků. Za pozornost stály tipy ke správnému a také ekonomicky efektivnímu vývoji webů škol, jasná orientace na uživatele s mobilními telefony a hlavně zacílení na správnou cílovou skupinu.

Co školy nejvíce trápí v rámci současného nastavení pravidel?

  • Povinné státní maturity v rámci oborů, kde mohou limitovat zájem šikovných žáků pro kvalifikace jako je například kosmetička.
  • Zatím obtížný přístup k užitečné kombinaci oborů s vyučením a možností maturity současně.
  • Nezájem a pasivita ze strany základních škol.

A několik poznatků ředitelů SŠ na závěr…

  • Nejdůležitější cílovou skupinou pro oslovení budoucích žáků ze ZŠ jsou maminky.
  • Maturitní projekty je ideální zahájit už od třetího ročníku, nikoliv až v posledním roce.
  • Mění se zvyklost, že drtivá většina žáků chce po střední škole na vysokou školu. Výše i rychlost odměny láká ukončit studium a jít pracovat již po střední škole.

Patroni krajů

Praha a ČR

Plzeňský

Jihomoravský

Ústecký

Pardubický

novemcar-logo red-hat


AGC Automotive Czech a.s.

logo-o2-nove logo-penta doosan-logo logo-mng-nove


AGC Flat Glass Czech a.s. 

logo-foxconn
logo-vodafone logo-shape logo-agrotec

sbd-logo

logo-ks-kolbenschmidt

logo-kiekert
innogy-logo pivovary-logo-new

logo-brush

zebra-logo-k-1-nahled

Vysočina

Jihočeský

logo-skupina-cez logo-ceska-posta sony-logo-cmyk-300dpi-nahled zetor-logo-72dpi-nahled
unipetrol-logo logo-moneta-money-bank logo-ega

Moravskoslezský

Olomoucký

logo-rs

logo-mc-donalds logo-kkcg

Liberecký

arcelor logo-metso

motor-jikov-final-nahled

logo-veolia csg-rgb-1-nahled logo-jablotron bonatrans-logo-nahled 906326-10151483740322459-2012407327-o-nahled eon-logo

Středočeský

logo-precheza

Karlovarský

aero-logo

Zlínský

logo-kmv
logo-fatra witte-4c-nahled